Seikku Kaita 2011-03-08

BMW kiistää E10-lausunnon

BMW:n kehitysjohtaja Klaus Draeger on kiirehtinyt selittelemään BMW:n mekaniikkakehityksen johtajan Thomas Brünerin lausuntoa etanolin vaikutuksista moottorin öljynlaatuun.

"Ongelma ei koske EU-maita tai niitä maita, joissa polttoaineet ovat riittävän hyvälaatuisia. Ongelmia ilmenee vain niissä maissa, joissa polttoaineen laatu on selvästi heikompi."

EU:n lisäksi E10 on käytössä USA:ssa, Australiassa, Uudessa Seelannissa, Kolumbiassa, yhdeksässä Kiinan provinssissa, Filippiineillä, Thaimaassa, Pakistanissa, Jamaikalla ja Malawissa.

Missähän näistä maista on ongelmia E10-bensiinin laadun kanssa? Onko kyseinen maa jotenkin olennainen BMW:n markkinoinnissa, vai miksi maata ei pystytä nimeämään suoraan?

Olisiko kuitenkin niin, etttä ongelma ei ole polttoaineen mukamas huonolaatuisuudessa, vaan siinä etanolissa. Mikä mahdollinen E10:n komponentti aiheuttaisi kuvaillun öljyn vesittymisen, kun se kerran ei voi olla etanoli? Miksi joku laittaisi sitä bensiiniinsä (jossain muualla kuin EU:ssa)?

Mistä noita klausdrägereitä, jotka eivät edes osaa nimeään kirjoittaa, oikein sikiää vaimentamaan asiallisen kritiikin? Luulisi tohtorismiehen osaavan kysyä viisaammiltaan, jos ei itse osaa tehdä parempaa ja uskottavampaa mielikuvankehitystä yhdelle maailman suurimmista yhtiöistä. Tästäkin Brünerin lausunnosta olisi joku fiksu PR-ihminen saanut loistavan PR-arvon BMW:stä johtavana mutta vastuullisena tutkijana, mutta ei, jonkun Draegerin pitää päästä julistamaan "Kana ei ylittänyt tietä, toistan, kana ei ylittänyt tietä!".

(Katso: Miksi kana ylitti tien?.)